Wagenbouw helden

Wagenbouw helden

Dat CV De Faant een club is die zijn veelzijdigheid al ettelijke malen heeft gedemonstreerd, is niet alleen binnen het Faantelaand bekend, maar ook al lang in de wijde regio. Carnaval in de breedste betekenis van het woord. Met veel variaties. De amusementsavonden hebben de club een enorme impuls gegeven en zorgden voor nog meer bekendheid in de wijde omtrek van Raamsdonksveer.

Maar zonder anderen te kort te doen, mag worden gesteld dat de roemruchte bouwploeg met name in het begin van de jaren ’80 CV De Faant definitief op de kaart heeft gezet. De Faant bouwde historische wagens en bracht een creatieve revolutie op gang, die zich in de loop der jaren als een inktvlek heeft verspreid over ut Faantelaand en de regio. Er werden vooral in de jaren ’80 en ’90 heroïsche ‘gevechten’ geleverd met De Reutefleutes (Domicilie De Witte Leeuw) met o.a. Piet van Leeuwen en de gebroeders Luppens, maar vooral De Leuthappers (Domicilie Café Berende), waar de creatieve inbreng van Henk van Balkom, Adriaan van Eijl, Frans van den Mosselaar en Joop van der Pluijm niet gering was. De drie verenigingen tilden elkaar naar een dusdanig hoog niveau dat er zelfs vanuit Kaaiendonk met schuine ogen naar de schitterende optocht van ut Faantelaand werd gekeken. Duizenden kijkers naar de stoet werden tienduizenden. De Faant trok erg vaak aan het langste eind. Vaak overtuigend, soms was het een dubbeltje op zijn kant, maar de doelstelling was altijd meervoudig: een spraakmakende wagen maken, waar nog een tijdje of liefst eeuwig over zou worden nagepraat, goed gevormd, netjes afgewerkt en meedoen in de top.

Al in de schuur van Willem van Laarhoven (waar nu de Albert Heijn staat) werden tot aan de sloop in 1987 van die spraakmakende werkstukken gemaakt. De Faant bouwde steeds grootser en won de ene na de andere eerste prijs. Er kwamen pronkjuwelen de boerderij uit, waar zelfs de bouwers, die er vaak drie maanden aan hadden gewerkt, met verbazing naar stonden te kijken. Op zondagochtend stonden er soms al zo’n honderd aandachtige toeschouwers naar de opbouw van de wagen te kijken. De Faant was zijn tijd ver vooruit. Het best verwoord door Gerard Heezen, reclametekenaar en etaleur uit Rotterdam. Vanuit de Faant onderhield Jan van Seters een goed contact met deze creatieveling. Gerard maakte er een gewoonte van om vanaf de jaarwisseling vanuit zijn woonplaats iedere avond naar Oosterhout te komen om zich met de vormgeving van zijn club CV De Koppelpaardjes te bemoeien. Per trein reisde hij dan naar Breda waar hij altijd werd opgepikt door een clubgenoot. Op een winteravond in 1982 taxiede Jan van Seters hem eens van Breda naar de bouwschuur in Raamsdonksveer, waar hij in met kranten wat vormtechnieken demonstreerde aan de bouwers van de Faant. De vormers van onze club hadden aan die ene keer voordoen genoeg. Dat bleek reeds een jaar later. Gerard kwam uit belangstelling weer eens kijken en zou waar nodig nog wat tips geven. Hij werd echter zo overrompeld door de enorme progressie die was gemaakt in vormgeving dat hij in tekst niet verder kwam dan: ‘Jullie hoef ik niets meer te leren. Ik leer nu van jullie. De rollen zijn nu al omgekeerd. Schitterend jongens’.

Vanaf die tijd togen de bouwers ook bijna jaarlijks op de zondag na carnaval naar het traditionele ‘wagentjes kijken’ in Bergen Op Zoom. Door zien en doen, door inspireren en laten inspireren ontwikkelde de Faant in no-time een eigen karakteristieke bouwstijl. Kenmerkend aan de ene kant, bijna dwingend uitnodigend/uitdagend op zijn beurt weer voor andere clubs binnen de gemeente, wiens stijl soms een blauwdruk is van onze manier van bouwen. De bouwers die met hun neus bovenop dit pionierswerk hebben gezeten zijn hier misschien nog wel het meest trots op. Het is voor hen dubbel genieten wanneer een kwart eeuw later Den Haaykaant met zijn pronkstukken het Heereplein op komt rijden en ook het Potteschijterslaand zijn fraaie ontwerpen tussen de immer prachtige bouwsels van Faantelaandse carnavalsclubs als Tjop Tjop, Harlekain en Pleeboys stalt. Zij vormen zo een soort van museum waar de bouwers van De Faant en met name de bouwers van het eerste uur de historie van de ontwikkeling van hun bouwstijl herbeleven. Een beter compliment is er niet denkbaar.


Foto van het bouwen van de wagen in 1982.



Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!